hit counter script

ليبانون فايلز - فن وإعلام فن وإعلام

هجوم على رامي صبري بسبب تعليقه على أحداث غزة: طول عمرها بتضرب

الإثنين ١١ كانون الأول ٢٠٢٣ - 08:29

  • x
  • ع
  • ع
  • ع
اخبار ليبانون فايلز متوفرة الآن مجاناً عبر خدمة واتساب...
اضغط هنا

رد الفنان رامي صبري على الانتقادات التي وجهت من الجمهور لبعض الفنانين بسبب مواصلة نشاطهم الفني، وإحياء الحفلات رغم حالة الحزن التي تسيطر على الجمهور بسبب ما يحدث في غزة من قصف متواصل منذ 7 أكتوبر الماضي

وقال رامي صبري في بث مباشر له عبر حسابه الشخصي على تطبيق إنستغرام، رداً على التعليقات التي تصل له حول إحيائه الحفلات رغم القصف على غزة، موضحاً أن هناك عقوداً وهذا عمل لا يستطيع أحد أن يتوقف عن العمل.

وقال رامي صبري: "الكومنتات اللي بتقول أنت بتغني إزاي وفلسطين بتتضرب، يعني إحنا مش هنفضل قاعدين بناكل وبنشرب وبننام، فهي بس الناس اللي بتكتب الكومنتات دي مش فاهم بتكتبها على أساس إيه؟، ده شغلنا ودي عقود كاتبنها، ومنقدرش أننا منشتغلهاش".

وأبدى رامي صبري اعتراضه على فكرة إيقاف العمل، مشيراً إلى أن هناك تضامناً من الفنانين وبعضهم قدم تبرعات بالفعل، قائلاً: "مش ببقى فاهم أوي الناس اللي مش عايزانا نغني ونشتغل، وبزعل لما بلاقي الناس بتفكر كدة لكن معنديش حاجة أعملها، فلسطين على فكرة بتتضرب من قبل ما إحنا نيجي الدنيا، وإحنا هنعمل إيه، بنعمل اللي علينا وممكن مثلا نغني لفلسطين وندفع فلوس وكل حاجة عشان نتضامن، لكن نوقف شغلنا؟".

وأوضح أن البعض لم يوقفوا حياتهم اليومية بسبب القصف على غزة وما زالوا مستمرين في عملهم، متعجباً من ذلك بقوله:"طب أنت لما بتوقف شغلك مش بتتفرج على الماتشات اللي شغالة مثلا؟ مش بتروح الاستاد وتدفع فلوس عشان تروح تتفرج على فريقك وهو بيلعب؟ مش بتصحى تاكل في بيتك؟ لا بتخرج وبتعيش حياتك، طب بتخرج ليه مدام فلسطين بتتضرب وبتموت، نموت إحنا كمان طيب؟.

وأضاف أن البعض بشاهد مباريات كرة القدم لكنه ينتقد عمل الفنانين في الوقت ذاته قائلاً: " "اشمعنى الناس بتتفرج على ماتشات الأهلي والزمالك وعلى محمد صلاح، وليه الناس بتخرج وبتسهر، اشمعنى إحنا لما نعمل حفلات اللي هي شغلنا بنتهاجم".

ولفت إلى أنه يرى أن هناك طرقاً أخرى للتضامن مع فلسطين من بينها التبرع بأجر هذه الحفلات، مشيراً إلى أنه يتجاهل تلك التعليقات قائلاً: "بكبر دماغي، والناس اللي بتقول بتشتغل ليه يا فنان وفلسطين بتموت، ما فلسطين طول عمرها بتموت، مش فلسطين بس لا كل البلاد زي البوسنة، فنموت إحنا كمان عشان نبقى كويسين من وجهة نظركوا؟ مش هو ده التضامن، ما أنا ممكن أعمل حفلة وأتبرع بيها لفلسطين، قضية فلسطين مش هتقف لو أنا بطلت غناء".

وأكد رامي صبري في نهاية حديثه أن الفن يعد مهنة لا تختلف عن باقي المهن، ولا يمكن أن يتم إيقافها خاصة ان هناك أسر يتم إعالتها، متمنياً أن تكون الفترة القادمة أجمل قائلا:ً "إحنا آه شغلانتنا مختلفة عشان فيها فرح وسعادة بس ده شغلنا، مش هينفع نوقفه واللي بيفكر كدة ده غلط، لأننا بنعول أُسر وعندنا حياة مينفعش نوقف عشان فلسطين بتموت، بس مش لازم إحنا كمان نموت يعني، وتحيا فلسطين وإن شاء الله الفترة الجاية تبقى أحسن".

وتسبب تعليق رامي صبري في الهجوم عليه حيث اعتبر أن تعليقه صادم على الوضع في فلسطين، واستمر الهجوم على الفيديو الذي ظهر فيه من حمام السباحة إلى أن قام بإغلاق التعليقات لإيقاف الهجوم الشرس الذي شنه رواد مواقع التواصل الاجتماعي عليه، واضطر في النهاية إلى حذف الفيديو لتجنب التعليقات المسيئة التي وجهت له من البعض.

يذكر أن رامي صبري شارك مؤخراً في عدد من الحفلات الغنائية كان آخرها ليلة الدموع التي أقيمت في السعودية بعد نجاح الحفل الأول الذي أقيم تحت نفس الاسم.

  • شارك الخبر